AUTÓDEKORÁCIÓS KISOKOS

AUTÓDEKORÁCIÓS KISOKOS

2017-04-05 11:13:36

Tagek:

Érdekel az autódekor? De hiányoznak az alap infók? Itt egy kis olvasnivaló. Autódekoráció és ami mögötte van.

 

Ebben a nem túl rövid cikkben néhány generális kérdést szeretnék megválaszolni, illetve pár kételyt és tévhitet eloszlatni, rávilágítva a miértekre, hogyanokra, mit lehet és mit nem.
Napjainkban egyre jobban terjed az autók utólagos színváltoztatása, mert „nehogymár” gyári legyen, vagy csak egyszerűen védi a karosszériát, esetleg reklámoz vele a járműgazda. Mindegy miért is szeretné az autódekort a kedves tulaj, rengeteg kérdés merülhet fel benne, valamint rengeteg a lehetőség is.
 
De elsőként, az esztétikumon túl, miért is érdemes fóliázni, mi az igazi előnye?
Akár új autó, akár használt, de frissen fényezett, mindenképp védi az alatta lévő réteget. A kisebb mechanikai sérülések nem tehetnek kárt a „rugalmas” fóliarétegben, nem úgy, mint a nála merevebb lakkozásban (kavics, apró karcok, finomabb horzsolások) a motorháztetőn, lökhárítón, tükrökön, vagy épp a kilincsek körül, s a csomagtér ajtó környékén. A mechanikai védelmen túl a kemikáliák nagy részének is ellenáll, valamint az UV sugárzástól is óv (akár a bent ülőket is, de az üvegfólia, s erről egy másik cikkben lesz szó).
Amennyiben sérülésmentes volt az autó, de mégis szeretnénk új színt adni neki, vagy a szalonban nem volt olyan szín, amiben az ügyfél elképzelte új autóját, irány az autódekorációs műhely, mert így nem kell magyarázkodni eladásnál, hogy miért más a színe az autónak, mint a fényezés esetén. Mert ugye a vevő fejében már meg is jelent a tetőre borult totálkáros autó képe, hogy biztos amiatt van újrafestve, mert rommá volt törve. Ráadásul a rétegmérőt sem csapja be, mivel az általunk készült dekorációkhoz az ügyfél megkapja a fólia technikai adatlapját, melyen szerepel annak mikron vastagsága. De eladás előtt ki is lehet csomagolni és kvázi évek múlva is új hatású marad a gyári fényezés. Plusz lóerőket ad és olyan sima lesz a karosszéria, hogy 10 literrel megjárod a Nyíregyháza - Budapest távot, mert úgy hasítja a levegőt. Vagyis várjunk csak … Nem! De jó felület esetén, akár évente más színt adhatsz az autódnak, vagy csak egyszerűen visszatérhetsz a gyárihoz, ami megint újnak fog hatni számodra, mindenféle csiszolás, festés, felületkezelés és fényezés nélkül.
 
S akkor, hogy milyen fóliák vannak:
„Te, figyelj, hallod vazze, a haver vett ebbe a …. (webshopban, facebook csoportban, fórumon, tuningboltban, ismerősének az ismerősétől, e-bayen, vaterán, olx-en) kétezerért fóliát, 4D-s karbon hallod, úgy felrakta mocitetőre, mint a pinty.” Na ez már felrakáskor is vagy annyit ér, vagy 2 hét, 2 hónap múlva, de legkésőbb leszedésnél kiderül, hogy mit ér az olcsó fólia.
Lehetne a fóliák fizikájáról is külön disszertációt írni, hogy polimer, monomer, öntött, hengerelt, akrilragasztós, nyomás érzékeny, légcsatornás, újrapozícionálható, 80 mikron vagy épp 220 vastag, 2D-s, vagy 3D-s (esetleg 4D-s (sic!) nem tudom, időben is formálható?) stb., stb., de az átlag felhasználónak ezek nem sok mindent mondanak, nem is kezdem el magyarázni önmagukban, inkább példákon keresztül.
- Olcsó "autófólia": 1-2 ezer Forintos négyzetméter áron megkapható. Ezek származási helye általában Kína (vagy bármi is lehet), ahol szorgos kis gyermek kezek helyett a nagyobb fóliagyártó cégek évtizedes, elavult technológiája (esetleg gépsora vagy annak gyenge másolata) révén készül a fólia. Mire jó? Enyhén ívelt, egyszerűbb, akár nagyjából sík felületek bevonására (motorháztetőtető, nagytető), azaz 2D-s felületekre. Nagy nyújtásokat, bonyolult felületeket (lökhárító), erős negatív hajtásokat, csak időlegesen bírnak el, vagy egyáltalán nem. Erre alkalmas a legtöbb nagy nevű gyártó belépő kategóriás „plotterfóliája” is, hasonló áron, de a kínaitól eltérően hosszabb garanciaidővel. Ezek a fóliák általában még viszonylag egyszerűen felhelyezhetők, de korántsem bírnak azokkal a paraméterekkel, mint a minőségibb testvéreik. Olcsó, felrakod (felrakják), örülsz, még jól is néz ki, eddig oké, aztán idővel valami mégsem kerek. Amennyiben hibátlan volt a ragasztandó felület, úgy a hibái a következők lehetnek (és vannak is), az eltávolítási problémákkal együtt (melyről sokan elfeledkeznek, hogy ezt valamikor le is kell szedni, s jobb esetben csak ekkor találkozik az ember azzal, hogy miért is olcsó):
Nem homogén szín, akár már felrakásnál sem (főleg karbon hatású fóliánál), vagy hónapok elteltével az UV sugárzás hatására foltosan fakul. Jelzed az eladónak, aki közli, hogy át kell törölni, ezzel meg azzal. Megcsinálod, olyan marad, esetleg egy hétre-hónapra (szertől függően) visszanyeri eredeti színét, majd megint olyan lesz. A lényeg, sose lesz jó. Ok: nem UV stabil a fólia színezőanyaga.
Széle ráncosodik, felvált (nem a felrakásnál, hisz lemelegítetted a hőlégfúvóval rendesen), hanem 1-2 nap múlva, vagy 2 hét, esetleg 2 hónap múlva. Felhívod a forgalmazót, hogy helló, WTF?, aki a legnagyobb nyugalommal közli, hogy hát pillanatragasztóval be kell kenni a széleket és nem jön fel és ez teljesen normális (megtörtént eset). Ok: nem 3D-s felületre való fólia (esetleg még 2D-s felületre se), vagy gyenge ragasztó, nem bírja a nagy hőingadozást.
Zsugorodik, negatív ívekből visszajön idővel. Ez lehet szintén 2 hét és 2 év között, akár ettől is elindulhat a szélek ráncosodása, vagy a negatív hajlatokból visszajön. Ok: a fólia anyaga nem bírja az UV sugárzást, hő terhelést, s az összetevői miatt zsugorodik, valamint a túlzott mértékű memória effektus miatt (sík, nyújtás nélküli formára akar újra visszaállni).
Négyzetcentiként lehet leszedni, hiába melegíted, hiába óvatoskodsz, hiába volt rajta csak „rövid” időt. Ok: egyszerűen egy-két év alatt „megmegy” a fólia. Az anyagszerkezet stabilitásáért felelős kötések túl hamar öregednek el, így csak fecnikben jön le, nem maradt szakítószilárdsága. Ez a garanciaidőn túl hordott anyagoknál is előfordulhat (de ott nem törvényszerű), hiába prémium, mint a mellékelt kép is mutatja.
Rengeteg ragasztót hagy, pedig melegíted (akár az előző hibával együtt jár). Aztán meg megy a körbetelefonálgatás, hogy mivel szedd le. Amivel ne!: észter hígító, kromofág, radírkorong (max., ha utána lakkozod, esetleg újra behúzod), szike, üveggyalu, tapéta-szőnyegvágó. Amivel lehet próbálkozni: denaturált szesz, alkohol, izopropanol, illetve a fólia ragasztójának megfelelő oldószerrel (festékboltban tudnak segíteni), esetleg speciális ragasztó eltávolító szerek (EROS, 3M), óvatosan(!) nitro hígító. Nem durván dörzsölve! (simán be tudod mattítani egy puha pamut ronggyal is a lakkot), inkább áztatgatva, óvatosan törölgetve. De van amikor ez sem segít, mert konkrét példát említve egy teljes autódekorációt olcsó anyaggal csinálták, ahol az anyagszerkezet gyengeségét brutális erősségű ragasztóval pótolták. Nem jött le mindenhol, újra kellett fényezni több elemet, ahol túl nagy hőkezelést kapott a fólia ragasztója és „rásült” a fényezésre.
 
-Közepes minőségű fólia: 3-5e Ft/m2 ár körül már megtalálni a nagyobb, nevesebb autófólia gyártókat, illetve van pár olyan cég, aki csak ebben a szegmensben van jelen. Egy biztos, itt már a fólia hordozóján (a papír hátoldalon) már legtöbbször logózva van a fólia. Ebben az árkategóriában ne vegyetek fóliát, amin nincs jelölés, csak ha bontatlan doboz (azaz teljes tekercs), vagy tökéletesen megbízható forrás! Ezekkel a fóliákkal már nyugodtan neki lehet kezdeni egy teljes becsomagolásnak, de azért itt is vannak határok, amik vagy a felrakást nehezítik, vagy a végeredmény esztétikumát befolyásolják. Jellemzők a kategóriára:
Az erősen ívelt negatív részeket ezek sem bírják minden körülmény között. Mivel közepes kategória, azért itt is van a fóliáknak fizikális nyújtási-tapadási határa. Többszörösen összetett ívekkel rendelkező lökhárító azért még ezeknél a fóliáknál is feladja a leckét. Nincs mese, vágni kell, többszörösen is akár egy nagy mélyülésnél (pl. ködlámpa), s több darabból megoldani egy egy kritikus részt. Okok: hengerelt gyártású fólia, ahol már alapból van feszültség a fóliában. Vékony fóliatípus, 50-60 mikron vastag, ami vékony és lágy, de a túlzott nyújtásokat vagy fakulással, vagy szakadással honorálja.
Garancia időtartam 3, max 5 év.  A feljebb részletezett leszedési macerák miatt érdemes erre odafigyelni, pláne, hogy a gyártó előszeretettel reklámozza a függőleges garanciával a terméket, aminek majdnem a fele időtartam a vízszintes garancia autódekoráció esetén!
Legtöbb esetben nincs a prémium kategóriára jellemző kiváló fóliaminőség és ragasztóanyag párosítás. Azaz, valamiről le kell mondani. Pl. öntött fólia alapanyag, ami vastag és nincs benne gyártási feszültség, az jó eséllyel nem lesz légcsatornás, vagy nyomás érzékeny, esetleg újrapozícionálható ragasztójú, amennyiben ezek közül valamelyikkel rendelkezik a ragasztó, akkor az jó eséllyel hengerelt és/vagy vékony anyagú.
 
-Prémium kategória 6-7e Ft-tól a csillagos égig, konkrétan van olyan autódekorációs fóliánk a kínálatban, ami 25e Ft-os négyzetméterárú és nem azért, mert 6 kézen megy át mire hozzánk ér. Ez az, amivel már szinte bármit meg lehet csinálni. Az egyszerűbb helyekre még a legfakezűbb, célszerszámokkal sem rendelkező ember is fel tudja helyezni tartósan a fóliát. Ez az autófólia az, amivel demóznak, promóznak a gyártók a TeCső-n. Ez az, aminek a hátulját egyben lehúzod, és egyedül felrakod a motorháztetőre, nagytetőre. Évek múlva sem fog felválni, de ha vissza akarod szedni, akkor azt egy kis melegítéssel ragasztómaradványok nélkül tudod megtenni. Itt is érdemes ránézni a hordozóra (a papír hátuljára), mert egy gyártón belül ugyanabból a színből lehet középminőség és prémium minőség is, főleg a nyomtatható anyagoknál. Azért itt is előfordulhatnak olyan részek (megint csak pl. a lökhárító), aminél muszáj egy-két vágást és plusz darab illesztést csinálni (de ezt autója válogatja). Ne kergessünk hiú ábrándokat, a fólia az fólia, nem festék. Van amit nem lehet megoldani vele, csak toldással, de ebben a kategóriában már ritka, de még mindig jelen lehet, forma függő a toldás nélküli autódekoráció.
Garancia 5 év fölött, nem kell bajlódni a leszedéssel évek múlva sem, nem fog fakulni több év után sem, nem fog elválni a felülettől (megfelelő felhelyezés esetén) csak ha te szeretnéd.
Évek múlva is utánrendelhető, azaz ha sérült részt szeretnél cserélni, nem lesz árnyalat eltérés a pl. 3 éve és a most gyártott fólia színe között.
 
Nézzük akkor, hogy mire mehet és mire nem az autódekoráció?
Mire lehet autófóliát rakni? Mindenre! Csak nem mindegy, hogy rajta is marad, vagy csak ideig-óráig tapad. Ismét tévhit eloszlatás, nem ápol és eltakar, hanem megelőz és véd (elvileg, mint a rendőrség, bár a fóliára legalább ez tényleg igaz). Ne azért fóliáztassuk autónkat, hogy a fuszikot (rozsdát, festéklepattogzást, horzsolást), lakkhibákat (az elöregedett réteg felválása, vagy narancsossága) eltűntessük, mert nem lehet (legalábbis a durvábbakat). Az autófólia egy vékony réteg, amin a hibák átüthetnek (még akár a kavicsfelverődés is a vékonyabbak esetén), vagy épp meg sem tapad (porózus műanyag fényezetlen alkatrészeken, vagy rozsdán). Sokszor ez a felrakás közben derül ki a fóliát vásárló számára és megy a pislogás, hogy pl. egy sérült régi lakkozásnál, ahogy rakosgatja a fóliát, fel-felszedi, egy idő után nem akar letapadni. Hát bizony ott a fólia ragasztója bizony felszedte a régi lakkot és az már persze, hogy nem ragad le. Aztán olyankor kuka az anyag, meg a ráfordított idő. Az autódekorációs fólia ugyanazt a felület előkészítést igényli, mint a festés. Szedd szét, lakatold ki, gitteld, csiszold be, alapozd le, aztán az utolsó réteg vagy fólia, vagy festék, esetleg festés után a fólia. Egy nagybetűs tény van, a fólia csak annyira tapad a felhelyezett felületre, mint az alatta lévő réteg a karosszériára.
 
Mire figyelj a vásárlásnál, felrakásnál!
-Alapanyag minőség. A megbízható gyártók a hordózót saját logójukkal, széria jelöléssel látnak el, ami alapján könnyen ellenőrizhető a fólia felhasználhatósága.
-Lejárt, beragadt készletből származót ne! Ugyan nem egy rúd párizsi, de ezeknek az anyagoknak is van polcon eltarthatósági idejük. 3-4 év után a polcon tárolva is veszít már a rugalmasságából, illetve ragasztó erejéből (az olcsóbbak már 2 év után). Ragad még, formálható is, de már kisebb a tűréshatár, könnyebben szakad, vagy épp törik (ha már nagyon öreg).
-Megfelelő felület. A fent felsoroltakon túl, ha jó az alapfelület, hibátlan a lakk, festés, vagy alapozás, utána azért még igényel felület előkészítést. Ne polírozás után kezdjünk neki! Minden tapadást gyengítő felületi anyagtól meg kell tisztítani (wax, „vízkőfátyol”, szennyeződés, stb…).
-Eszközök. Ami feltétlenül kell: felülettisztító anyagok (lehetőleg szöszmentes rongy, alkoholtartalmú tisztítószerek, nem a sör nem jó, a töményt meg ne erre pocsékold) hőlégfúvó (bármelyik barkácsboltból), szike (kisebb tapétavágó), simító(k) (keményebb műanyag és puhább filc) amiket a fóliát árusító helyen is meg tudsz vásárolni. S persze pár szerszám, ha a nehezebbik, de szebb végeredménnyel kecsegtető megbontásos módszert választod.
-Egyedül csak a profik. Hívj egy havert, barátot, szomszédot, a fatert, tesót, bárkit, de segítsen valaki tartani a fólia szélét a nagy felületeknél, bepozícionálni a fóliát, lehúzni a hordozót, stb... Nézz meg pár videót a TeCsőn, elmondás alapján ne vágj bele!
-Ne spórolj az anyaggal. Mert könnyen ezzel lehet rontani. Az íveket nehéz centisíteni, mert ha túl szűken mérsz és vágsz, akkor meg a széléről hiányzik pár milli, vagy centi és lehet az adott elemet előröl kezdeni. Vagy épp 20-30 centi hiányzik ahhoz, hogy jól tudd nyújtani, megfogni és ívre húzni a fóliát, aztán meg megy a szenvedés a ránctalanítással.
-Melegíts. Még ha sík is a felület, aktiváld hővel a ragasztót, hogy szépen terüljön, ne legyen csíkos, légzárványos. Széleket pedig hővel fixáld.
 
Remélem ezzel a nem túl rövid, de annál velősebb irománnyal sikerült pár dologra rávilágítani, kételyt eloszlatni, vagy kérdést megválaszolni. Ha kitartottál eddig és úgy döntöttél, hogy nem csak alapanyagot kérsz tőlünk a csomagoláshoz, hanem nálunk rendeled meg a teljes dekorálást, akkor erre a cikkre hivatkozva és facebook oldalunkat lájkolva és megosztva 5% kedvezményt kapsz a teljes kivitelezésből Nyíregyházán.
 

Bármilyen kérdés esetén küldj nekünk e-mailt, vagy keress minket a Facebookon, esetleg gyere be személyesen a nyíregyházi irodánkba.